Varför jag började plugga till PT och varför jag älskar det jag gör.

I gymnasiet läste jag företags ekonomi, något som jag trodde intresserade mig. Men jag var trött, kunde inte hålla fokus, hade ingen passion för att sitta och fylla i debit och kredit. Jag var också väldigt smal (52kg på 179cm) och mådde rätt dåligt över min kropp.

Under tiden på gymnasiet började jag sakta men säkert komma igång med träning, och jag kunde svära att mina biceps blev större redan efter första passet (det blev de inte). Jag hade verkligen inte en aning om hur man skulle träna, och min tanke kring kost var ”jag äter redan mycket” (det gjorde jag inte). Men eftersom jag är naturligt nyfiken så började läsa lite om kroppen, träning och kost.

Efter bara några månader så kände jag hur mycket mer energi och fokus jag hade. jag var gladare, piggare och framför allt mycket självsäkrare. Efter att jag märkt hur bra man kunde må av träningen så blev lite vänner intresserade och började följa med till gymmet, jag tipsade om saker jag lärt mig och märkte hur uppskattat det var, vad härligt att kunna hjälpa folk på ett sånt enkelt sätt.

Sex månader innan studenten så satt jag hemma vid köksbordet och funderade på vad jag skulle göra efter gymnasiet, ekonomi verkade inte längre så attraktivt, men jag visste inte riktigt heller vad jag var intresserad av utöver träningen. Sen visade det sig att jag fått ett reklamblad i brevlådan om olika utbildningar utomlands. Jag bläddrade lite i den tills jag kom till en sida där det stod ”Plugga till personlig tränare på the sunshine coast”.

Bara en månad efter studenten så hade jag landat i Australien, jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig förutom att jag skulle plugga till personlig tränare i två år. Jag hade alltid tyckt det var tråkigt att studera tidigare, men här var det annorlunda. Alla ämnen fångade mitt intresse, lärarna var fantastiskt duktiga och allt tycktes bara fastna. När jag väl gått klart mina två år hade jag ett ”Diploma of Fitness” och ett ”Diploma of Sports & Recreation”. Jag hade läst runt 500 timmar anatomi (i en svensk PT utbildning läser man sällan mer än 240h av alla ämnen totalt), runt 300 timmar av strength & conditioning, runt 200 timmar kostlära, och diverse andra ämnen, allt från psykologi till rehabilitering av hjärtsjuka.

Jag älskar det jag gör för att det är helt underbart att se hur mycket man kan hjälpa sina klienter, om det så är en 14 åring som vill bli starkare, eller en 90 åring som är trött på att ha ryggont. Att kunna se hur någon börjar må bättre, känna sig piggare i sin kropp, eller bara nöjdare med sitt utseende är ett fantastiskt privilegie som personlig tränare.

Inte alltid varit intresserad av träning…

Sen 2007 har träning varit mitt absolut största intresse. Sen 2010 har jag också jobbat med träning. Och eftersom jag har lite nördtendenser (bytte ut World of Warcraft mot gymkort) så spenderar jag nog några fler timmar med läsande utav det senaste inom branschen per vecka. 2007 satte jag också ett mål med min träning, och det var att gå upp ca 30kg. Jag gick upp ca 20kg på tre år, men sen hände något. Jag blev nöjd med hur jag såg ut. Och desperationen försvann. Desperation är en väldigt effektiv källa till motivation och handlingskraft. Nu några år senare tänkte jag ta tag i de där sista 10 kilona (skriver jag samtidigt som jag äter en chokladboll kl 10:58). Självklart ska det inte bara gås upp i vikt, utan kvalitativ massa då jag även vill att mina ”tre stora” lyft går upp med vikten. Idag när detta skrivs så är mina bästa lyft;

Bänkpress: 105kg (startade på 20kg år 2007)
Knäböj: 140kg (startade på 20kg 2007)
Marklyft: 185kg (startade på 30(!)kg 2007)

Alla lyften gjorda på ca 71-73kg kroppsvikt.

Min filosofi kring kost & träning

Alla kan må och se bättre ut med rätt kost och träning.
Det är inte alltid lätt att veta vad som är rätt i ett samhälle där vi konstant blir bombade med nya trender och teorier, men följer man det den riktiga forskningen pekar emot så blir det otroligt simpelt, men sällan helt enkelt. För att förändra en kropp så måste man stimulera och pressa den på olika sätt, det betyder inte alltid jobba hårdare, utan i de flesta fall bara jobba smartare.

Utbildning

Sunshine Coast Institute of TAFE – Cert 3 in Fitness, 2009
Sunshine Coast Institute of TAFE – Cert 4 in Fitness, 2010
Sunshine Coast Institute of TAFE – Diploma of Sport & Recreation, 2010
Sunshine Coast Institute of TAFE – Diploma of Fitness, 2011

Certifikat

Certifikat – Group Exercise, 2009
Certifikat – Water Based Exercise, 2009
Certifikat – Pilates Instructor, 2010
Certifikat – Personal Training, 2010
Certifikat – Pilates Reformer, 2011
Certifikat – Pilates Trapeze, 2011
Certifikat – Gravity Fit, 2011
Certifikat – Rehabilitation in Water, 2011

Jag och en klient kör hårdträning

Två glada klienter i Australien 2011

När jag vägde 52-55kg 2006