Fettlagring

Jonathan ErikssonUncategorizedLeave a Comment

För mycket socker/kolhydrater/fett/salt/bönor/GMO/icke-ekologiskt?!?!?!?

Varför blir vi feta? Det finns egentligen två svar på frågan, en mekanisk & en psykologisk.

Iom att Lyle’s artikel är rätt lång (men fantastiskt bra!), så tänkte jag dela med mig utav det viktigaste här;

——————————————–

Förändring i fettmassa = Lagrat fett – Fett bränt

——————————————-

De olika näringsämnena påverkar påverkar både lagrings biten & bränt biten.

1. Kolhydrater konverteras sällan till fett och därför lagras det sällan som det. Men när du äter kolhydrater så använder kroppen sig utav mer kolhydrater som energi, och därför bränner man mindre fett som följd.

2. Protein konverteras praktiskt taget aldrig till fett, och lagras därför inte som det. Men när du äter mer protein så bränner du också mer protein som energi (och därför mindre kolhydrater & fett). Så äter du mindre protein så bränner du mer kolhydrater & fett.

3. Intaget fett lagras oftast som fett. Om du äter mer fett så påverkar det inte direkt hur mycket fett som bränns. (något som de flesta LCHF fans får om bakfoten med hela ”ät fett för att bränna fett”, även om det ökar förbränningen utav fett lite grann så är det oväsentligt lite).

———————————–

Som du ser ovan så är det främst fett som lagras som fett. Men alla tre närings ämnen kan bidra till ökad fettmassa. Varför?

1. Överskott av fett leder till en direkt ökad fettlagring

2. Överskott av kolhydrater ökar förbränning utav kolhydrater, men sänker förbränning utav fett & därför lagras en större andel av ditt dagliga fettintag som kroppsfett.

3. Överskott av protein ökar förbränning utav protein, men sänker förbränning utav fett & därför lagras en större andel av ditt dagliga fettintag som kroppsfett.

—————————————

Nu kanske du frågar dig varför vi inte bara kan äta en diet utan fett för att tappa fett?

Jo, för om en kost inte innehåller mer än ca 10% fett så börjar kroppen istället göra om kolhydrater & protein till fett.

I slutändan så gäller det att kalorier in är lägre än kalorier ut om man vill bränna mer fett än man just nu har i lagring

Orginal artikel:
http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/how-we-get-fat.html/

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.