Vad som är nyttigt är inte självklart

Efter att ha fått mycket frågor kring min artikel “5 nyttiga råvaror som sätter stopp för din viktnedgång” så tänkte jag reda ut en sak här.

Vad är egentligen nyttig mat?

Ofta är nog sallad det första folk tänker på.

Och för de flesta i väst är kanske sallad bland det nyttigaste.

Nyttig mat beror helt på vilka behov man har.

De flesta i västvärlden äter tex för mycket energi-tät mat utan en större variation. Det gör att vi ofta ligger väldigt högt i vissa mikronäringsämnen, men lågt i andra. Många äter också för lite fiber, dessa faktorer gör att för de flesta så är sallad nyttigt då det potentiellt innehåller ett brett spann av mikronäringsämnen, det är kalorisnålt och kommer med fiber.

Men om vi istället kollar på folk som är undernärda, så skiljer sig deras behov från Svensson. För någon som är underviktig eller undernärd så är en trippel big mac & co bra mycket nyttigare än en bön sallad på 200kcal.

Mängd spelar roll, stor roll!

Om någon dricker 10L vatten så är risken att de dör avsevärd. Men bara för att den risken finns så säger vi inte att vatten är farligt och bör undvikas.

Tyvärr så använder vi inte samma logik kring andra livsmedel.

Socker kan vara nyttigt vid unika tillfällen, tex om någon lider av lågt blodsocker. Men för de flesta så är det onödigt att ha i sin kost då det bidrar med energi (något de flesta redan får i sig ett överflöd av) utan att bidra med mycket annat.

Om man äter för mycket omega-3 så kan immunförsvaret få svårt att jobba och man blir mer mottaglig för infektioner. Men de flesta skulle ändå må bättre av mer omega-3 än vad de just nu äter, då det i rätt mängd minskar risken för hjärt & kärlsjukdomar.

Tonfisk kan vara en utmärkt källa för protein, men äter man för mycket av det så riskerar man att få i sig för mycket kvicksilver för sitt eget bästa.

Ja du förstår nog vad jag vill få sagt. 

Vad som är nyttigt beror helt av hållet på vad för behov och mål personen som äter det har.

Några roliga exempel på personer som får klassiskt “onyttig” mat att funka as bra för dem är Kane Sumabat, som i bilden jag länkade ses äta en mix av kvarg & glass. Han är rätt öppen med att hans diet består av stora delar bacon & glass, och varför den kan göra det är för att han räknar alla kalorier & ser till att han inte hamnar på ett över eller underskott med något.

Jeff Alberts är en naturlig bodybuilder som också delar med sig av några riktiga drömmåltider på sin instagram, som den här hamburgaren med glass vid sidan av: BILD. Tänk att han äter både fruktos, gluten & mejeriprodukter i en och samma måltid, och ändå är rippad?!

Iden om att gluten & mejeri produkter skulle vara sämre än något annat kommer från att man kollat studier på hur laktos/glutenkänsliga reagerat på de ämnen de faktiskt är allergiska mot eller saknar enzymer för att bryta ner och sen räknas med att allmänbefolkningen kommer reagera likadant. Något som helt enkelt inte stämmer. 

Jag kan lova att varken Kane’s eller Jeff’s blodvärden eller hälsomarkeringar är sämre än någon annans. De rör sig flitigt, ligger på lågt kroppsfett & behöver inte oroa sig över hetsätningsstörningar, då de får den mat de vill äta att passa in för deras mål.

Och du kan göra precis samma sak. 

Lista ut vad du äter för mycket utav, och vad du kanske äter för lite utav. Försök att balansera ut vågen på båda sidor så kommer du må bättre & ta dig närmare dina mål.

Jag har sett utmärkta resultat hos klienter som helt enkelt inte har velat avstå från det de tycker är gott i livet, om det så är godis, vin eller pizza. Och för att en nyttig plan ska hålla i längden så tror jag att det är viktigt att man inte hatar hela processen.

Om du vill ha hjälp med att fixa toppformen utan att utesluta den mat du älskar mest så får du gärna höra av dig genom att fylla i formuläret här; Kontakta mig