Vad är viktigast, träningen eller kosten?

Vad är egentligen viktigast? Att träningen eller kosten är bra?

Svaret till denna fråga är lite som att fråga vad som kom först, hönan eller ägget?.. Då symbiosen från båda är det vi vill åt.

De som vill påstå att kosten är absolut viktigast menar på att kosten är det som bestämmer om du går upp eller ner i vikt. Och det stämmer. Det är alltid lättare att inte äta 200kcal än att sen försöka träna bort 200kcal… Men om du inte har ett stabilt träningsprogram så riskerar du att tappa för mycket muskelmassa under viktnedgång (och kanske inte bygga någon alls under viktuppgång), vilket kommer att hindra långsiktig viktnedgång.

Utan att gå in för djupt i det så är det träningen som avgör hur vi svarar på den ändrade kosten, men kosten som avgör hur kroppen rör sig viktmässigt. Utan träning så kommer alla dieter i stort sätt leda till en för liten andel muskler och en för stor andel fett.

Iom att det är muskler som främst avgör hur mycket vi förbränner, så blir det lättare att tappa fett desto mer vi har, därför vill du alltid sitta på så mycket muskler som är möjligt för ditt önskade utseende (var inte orolig, jag säger inte att du måste se ut som hulken..). Mer muskler gör också att framtida slarv i kosten inte kommer påverka dig lika tydligt, då kroppen tar tillvara/bränner av det enklare.

Mycket snack om muskler, hur skaffar jag sånna?

Den enkla versionen är att se till att äta tillräckligt mycket protein varje dag, dvs ca 2g per kg kroppsvikt för de flesta, och se till att TA I i gymmet. Helt seriöst så kommer aldrig Body Pump eller jogging turen leda till att du bygger så mycket muskler. Du måste hitta en metod för att verkligen trötta ut musklerna, gärna utan att göra mer än 20 repetitioner. Gymmet är en bra miljö för det, men nybörjare kan ofta klara sig hyggligt hemma.

Jag kommer täcka mer om både kost & träning i framtida artiklar, så då kommer ni finna lite bättre svar.

Men vad är viktigast för hälsan då?

Precis samma svar där egentligen. Dina blodvärden och välmående är väldigt nära kopplat till ditt kroppsfett. I de flesta fall så kommer någon med mindre kroppsfett ha bättre värden, så om du kan öka muskelmassa och sänka din fett massa så kommer du också må bättre och din läkare kommer ge dig en klapp på axeln nästa gång du är på hälsokontroll.

Annars så kommer en sänkning i kalorier förbättra nästan alla värden hos näst intill alla (bortsett från de som redan är väldigt smala, som istället bör sikta på att gå upp i vikt). Det är mycket pga detta faktum som nästan alla dieter kan skryta om hälsofördelar, oberoende på hur mycket de skiljer sig.

 

Har du några fler frågor om detta så kan du gärna fråga nere i kommentarsfältet!