Problemet med barnfetma

Jag har genom åren pratat med många föräldrar angående deras barns kostvanor, både när det kommer till att barnen varit för smala och när de varit för feta. Oftast så hoppas föräldrar att jag ska kunna prata med deras barn, och utbilda dem om bra kost… Även om jag kan lägga in några hints och ge dem goda råd, så är det saker som väldigt sällan följs eller gör någon större skillnad… Då barnen gör som föräldrarna gör krävs det oftast en omställning i hela familjens vanor.

En sak som också är viktigt att tänka på när det kommer till övervikt är att barn har chansen att växa ikapp sin vikt på längden, så med lite tur så löser sig problemet där förutsatt att man kan kontrollera så att ingen fortsatt viktuppgång sker.

Så om du som förälder sitter och läser detta och undrar hur du bör göra för att ändra ditt barns kost & tränings-vanor, så är mitt råd att se över dina egna. Det är inte alltid lätt, men det är med största sannolikhet lättare för dig att ändra dina vanor än vad det är för ditt barn att ändra hens vanor.

Några simpla (inte enkla) saker att se över är;

  • Hur spenderar du din fritid efter jobbet och på helger?
  • Hur är ditt förhållande till mat?
  • Belönar du dig själv eller barnen med godis/sötsaker?
  • Serveras det ofta sallad i hemmet?

Det är inte helt ovanligt att vuxna spenderar all sin lediga tid sittandes framför en tv/dator/ipad. Att föredra är att spendera mer tid på promenader, olika fritidsaktiviteter & sport.

Att hoppa mellan olika dieter för att gå ner i vikt signalerar sällan rätt saker till barn heller, utan att fokusera på att äta bra balanserad kost är det bästa… Räkna dina egna kalorier kan du göra vid sidan av, utan att ditt barn vet om det. Sallad är något som många hem slarvar med, det innehåller många nyttiga ämnen som är svårt att få i sig på annat håll, samt att det bidrar till ökad mättnad. Är det så att ditt barn väger förmycket så kan det vara smart att lägga ett ännu större fokus på sallad. Det är inte heller en bra idé att fråga ditt barn vad ni ska äta till middag när ni står i butiken, det ska planeras i förväg.

Godis & sötsaker är en enkel och billig belöning, men det är inte en bra belöning då det sänder fel signaler. Självklart får godis & sötsaker förekomma i barnens & din egen kost, men det är bättre om det inte sker som en frekvent belöning, och det ska ske med måtta. I livsmedelsverkets undersökning så kom det fram till att barn mellan 2-17 år får i sig 25% av sina dagliga kalorier genom kakor, godis, energidryck och annat skräp med högt socker & fett innehåll…. Det är helt ohållbart och bör absolut inte uppmanas. Andra alternativa belöningar kan vara att få välja måltid till middag eller välja en fritidsaktivitet, här kan du vara kreativ.

Detta stycka är lite utav en uppföljning till min artikel om hur fettväv bidrar till ökad fetma. Har du inte läst den så rekommenderar jag att du gör det!

I studier på unga möss så har man sett att en brist utav ghrelin leder till en ökad mängd ghrelin ”receptorer” (Alpha-MSH & AgRP nervtrådar). Detta leder till att kroppen blir känsligare för ghrelin när det väl utsöndras. Hos mössen ledde detta till ökad kroppsvikt, ökad fettmassa & höga blodsockervärden… Ökningen utav receptorerna sker inte hos vuxna, vilket gör att ett stort kaloriöverskott under de unga åren skulle kunna påverka en på en större skala än i de vuxna åren.

*Värt att komma ihåg är dock att möss inte är små människor. Om detta händer hos människor är ännu inte säkert.

Detta kan vara förödande för en ung människas liv, då vi sätter många mönster som vi behåller resten av livet under våra unga år. Vi har redan sett att det krävs en otrolig viljestyrka för vuxna människor att gå ner i vikt och därefter hålla den av, detta är en viljestyrka barn ofta saknar.

Att kroppen sen reglerar antalet receptorer för att göra att hungersignaler blir ännu starkare bidrar till att det blir ännu jobbigare att gå hungrig vid ett kaloriunderskott. Något som redan är ett problem utan ett ökat antal receptorer som du såg i ”Ditt fett gör dig fetare”.