Kosttillskott – Vilka är värda att ta och inte?

Kosttillskott är en miljard industri.

Det är något som verkligen är värt att ha i åtanke innan man köper något, 90% av alla olika produkter är i stort sätt rent skit.

Vissa funkar dock utmärkt, och är man seriös med sin träning så bör man se över om det är värt att investera i.

Jag hoppas att med detta blogg-inlägg göra det lite lättare för er som läsare att förstå vad som kan vara värt att köpa, och vad som kan vara värt att hålla sig undan. Om man tävlar inom någon idrott ska man vara extra varsam med vad man köper så vissa kosttillskott innehåller ämnen som klassas som doping vid tävling men inte utanför.

Vi börjar med det som funkar.

Whey Protein –
Nästan så att det inte kan klassas som kosttillskott, det är egentligen bara protein. Det är ingen större skillnad på olika “blends” och hydrofiltrering osv, utan köp något du tycker smakar bra och har en innehållsförteckning du är nöjd med. Vissa innehåller olika mängder kolhydrater & fett. Jag personligen gillar verkligen Body Science & Syntha 6’s protein. Värt att tänka på är att mer är inte alltid bättre, får du i dig tillräckligt med protein genom din kost så är bara proteinpulver en onödig kostnad.

Kreatin Monohydrat –
Ett av de kosttillskott med flest studier bakom sig. Det finns över 60 studier som visar att man presterar bättre styrkemässigt av kreatin. Kreatin förbättrar främst prestationer som tar 8-15s att utföra, så det kommer inte göra så stor skillnad för en maratonlöpare, men kan påverka hur ett 100-400 lopp skulle se ut. Det är även det kosttillskott som visat högst ökning i muskelmassa om och om igen. Mycket av det har med att man binder mer vatten i musklerna, men det har också visat sig leda till en ökning i satellit-celler, vilka är de celler som är “ansvariga” för muskeltillväxt. Har man väl byggt en ny satellit-cell så försvinner den heller inte. Så man kan “öka” sitt “muskelminne”.

Fisk Olja & Omega 3 fetter-
Också extremt välstuderat. Några av de positiva effekterna man kan få ut av Omega-3 är: Högre koncentrering av nyttiga blodfetter, sänkt blodtryck, sänkta triglycerid nivåer, ökad koncentration. Två av de mer imponerande effekterna är också att Omega-3 kan bidra till snabbare inlärning, och att man noterat att det hjälp lika bra mot depression som vissa mediciner hos svårt deprimerade. Att ta det som kosttillskott är också bara nödvändigt om du inte får i dig tillräckligt med omega-3 fetter genom kosten. 

Vitamin D-
Vi bor i ett land där man kan tro att vi har sol tre månader om året. Vi i norden är väldigt utsatta för Vitamin D brist, och därför kan det verkligen vara smart att supplementera med det också. Om du någonsin tänkt på att du har sämre energi och är lite deppigare under vinter månaderna kan det ibland vara pga underskott i Vitamin D. Några hälso fördelar med att ta det som kosttillskott om man inte får se solen tillräckligt är:  Minskad tarm-cancer risk, minskad risk för hjärt & kärl sjukdomar & en minskad risk för benskörhet. 

Finns fler kosttillskott som funkar, men de där tycker jag är de viktigaste.

 

Det man ska se upp för

Marknadsförs produkten väldigt hårt? I så fall funkar den nog inte som den ska, eller så kostar den för mycket. 

Lovar produkten helt otroliga resultat så som “Increases your bench by 1666%”? Då funkar den troligtvis inte.

Har den ett riktigt badass namn så som “nanodranosterone” “Fuck yo up” “Axe-murderer preworkout” eller “Testo-någonting”? Så är det troligtvis skit. Många företag väljer även namn som liknar namnet på olika steroider eller hormoner för att locka lite meatheads. 

Väldigt många kosttillskott har “blends” i dem, så att företagen slipper visa precis hur mycket av alla ämnen som är i dem. Det gör det lätt för dem att slänga i många billiga fillers för att dra ner på produktionskostnaden och fortfarande få allt att se lockande ut. Så om du vill ha kvalitativa kosttillskott, köp de som verkligen visar vad de innehåller och i vilka mängder.

Om du är atlet
Om man tävlar i någon idrott bör man också ha koll på vad man tar för kosttillskott. Det är inte helt ovanligt att atleter åker dit på dopingtest efter att ha konsumerat kosttillskott innan tävling. Oftast så är det preworkout & fatburning produkternas stimulanter som gör att de åker dit, men det har också hänt att folk åker dit på “naturliga testosteron boosters”. Tex så visade det sig att Craze (preworkout) innehåller en stimulant som ger utslag på tester, och “Jungle Warfare” visade sig innehålla ett prohormon för några år sedan.

Några enkla regler som du kan följa som atlet är:
1. Googla tillskottet du vill köpa innan.
2. kontrollera WADAS (world anti-doping agency’s)  lista på otillåtna ämnen.
3. Köp ingenting som är färskt på marknaden
4. Undvik preworkout stimulanter innan tävling.