Du behöver inte knäböja som tyngdlyftare.

Där har vi ett otroligt snyggt & starkt knäböj! Ryggen är under hela lyftet upprätt, fötterna står tätt placerade och han går ATG (ass to grass).

Många vill att deras knäböj ska se ut precis sådär, det tråkiga är att de aldrig kommer få sina knäböj att se ut sådär.

Inte ens med år av teknikträning.

Skelett & proportioner skiljer sig mellan olika individer, och hur man rör sig kommer också påverkas av det. Precis som att det är extremt osannolikt att någon som är 1,70cm lång kommer spela på högsta nivån i NBA så kommer någon som har lite otur i sina proportioner aldrig utföra ett perfekt olympiskt knäböj.

Man får inte heller glömma att knäböjet i sig är inget som tyngdlyftare tävlar i, utan det är en del av träningen för att stärka upp ryck & stöt. Tekniken i knäböjet är därför slipat för att stärka upp de två lyften maximalt.

I styrkelyft så knäböjer man oftast med en helt annan teknik, där är också det enda målet med lyftet att bli så stark som bara möjligt i just knäböj.

Några saker vi direkt ser är;

De står mycket bredare med fötterna, oftast axelbrett.

Tårna pekar mer utåt.

De går inte djupare än parallellt.

När de tävlar i styrkelyft så är som sagt målet enbart att lyfta så mycket vikt som bara möjligt i de lyft som ska utföras (knäböj, bänk & marklyft). Även här spelar självklart genetik en extremt stor roll när det kommer till om man kan nå toppen eller inte. Men jag tror att de flesta kan utföra ett säkert & stabilt knäböj med fötterna lite bredare samtidigt som man hoppar över pressen att gå ner till ATG djup.

Hur ser ditt skelett ut?

Något vi inte vet är hur vårat skelett ser ut, så tyvärr är det svårt att ta veta exakt hur vi kan röra oss utan att först testa runt lite. Men om man testar olika sorters knäböj & marklyft och märker att vissa känns bra medans andra inte riktigt känns ok så är det troligtvis ett tydligt tecken på att man bör hålla sig till ena.

Vad har du för mål med din träning?

Vill du prestera på elitnivå inom någon sport? Vill du bara må bra? Eller få feta lår för att kunna imponera i badbyxorna på Tofta strand under vecka 29?

Beroende på vad du vill få ut av din träning så måste du anpassa din träning därefter. Är det så att du vill tävla i stöt & ryck så bör du hålla dig till de tätare böjen, då det kommer ge dig mer för din sport.

Men om det är så att du vill bli lite starkare i benen för att du spelar fotboll eller hockey så kommer styrkelyfts böj ge dig mer samtidigt som det med största sannolikhet minskar din skaderisk (om du inte är en av få som faktiskt klarar av täta knäböj utan problem).

Att hålla sig till en speciell teknik som inte passar en kostar en bara tid och skapar frustration, så försök att hitta den teknik som faktiskt passar dig som individ bäst!

Som avslut vill jag dela denna video som tydligt visar varför man måste ändra tekniken efter sina proportioner för att få ut ett fint knäböj.