Den absolut bästa dieten för dig

Att hitta världens bästa diet

Det har gjorts hundratals studier kring viktkontroll, och hundratals dieter har skapats. Många funkar, för vissa. Men vad är det som skiljer en som funkar från en som inte funkar?

Långsiktighet

Inget annat är lika viktigt som att man faktiskt kan följa dieten om vi räknar med att dieten också sätter en i ett kaloriunderskott/överskott beroende på mål.

Och det är faktiskt något jag hatar att erkänna då jag älskar att se när kost är optimal kring de olika näringsämnena, men det spelar ingen roll hur perfekt balanserad en diet är om inte personen som går på dieten kan följa den.

Många gör misstaget att yoyo-dieta. Att gå på en väldigt restriktiv diet som ger snabba resultat är för de flesta lockande, och det kan vara ett utmärkt sätt att gå ner i vikt. Men man måste också tänka på vad man gör efter dieten är avslutad. Går man tillbaka till samma rutin som innan så kan man inte heller räkna med något annat än att gå upp all vikt igen. Update: Eftersom jag tröttnade på dåliga crash-dieter så gav jag mig på att hitta den absolut bästa, som nu är en del utav 10/10 Metoden.

Så när man sen är klar och får äta normalt så trycker man ofta lite för mycket gott som man sett fram emot, och slutar istället med en högre procent fettmassa än tidigare.

 

Därför bör det första du frågar dig själv innan du testar en diet vara;

”kan jag hålla den här livsstilen ett bra tag efter jag nått min målvikt?”.

 

Om svaret är nej, så är det troligtvis fel diet för dig. Det är också därför jag hatar att se ”du får inte äta det här dieter”….

För de flesta kommer de aldrig funka i längden, även om det finns de som kan äta efter dem livet ut utan att känna att de saknar något, eller kan ta en sund paus från dem utan att trycka ett halvt konditori.

Jag brukar rekommendera att man äter 80% minimalt hanterade råvaror som man gillar.

Dit räknar jag tex kött, grönsaker, frukt, korn, de flesta mejeri produkter (även om de pastöriserats osv), sånt som verkligen känns som råvaror helt enkelt.

Jag rekommenderar även att man äter 10% av sånt som man kanske inte tycker är supergott, men som man vet är nyttigt.

Detta kan vara grönsakerna man inte kommer jättebra överens med men ändå vet att de är nyttiga och de framkallar inga kräkreflexer.

Sen till sist 10% av sånt som man vet är jävligt nyttigt för själen men som kanske inte är det nyttigaste för kroppen. Och sen försöka få in dem så de håller en bra balans av näringsämnen.

 

För vissa kommer dock min metod inte funka.

Kanske är det för jobbigt att tänka på portions storlek för att det ska vara värt resultaten, och då får man hitta en annan metod som funkar bättre i längden.

Viktväktarna har hittat ett system som många tycker är enkelt att räkna efter, och för många kan det funka helt utmärkt. Även om det är långt ifrån ett teoretiskt optimalt, så kan det ändå vara ett praktiskt optimalt.

LCHF är för andra helt utmärkt. Hatar man bröd och ca hälften av alla andra matvaror så är det perfekt. Men att ta bort så många råvaror och matvaror tycker jag personligen medför för många risker… För viktnedgång så kan det dock funka bra om man känner att man kan ge upp resten i något års tid…

Man bör aldrig se en målvikt som slutet av dieten

Har man ett tydligt mål som man vill nå innan man slutar dieten, så är risken väldigt väldigt stor att man går upp till sin forna vikt snabbare än önskat.

Kroppen är smart nog att vilja hålla fast vid en vikt den vant sig vid, och det tar ca 12v för den att vänja in en ny ”bas”-vikt. Så minimal tid för en viktförändring bör alltid vara: Tid det tar att nå målvikt + 3månader. Ny data visar att kroppen kan försöka kämpa mot en ny vikt i över 12 månader. Jag skrev mer om detta i artikeln “Ditt fett gör dig fetare“.

Därefter är sannolikheten att man spontant kan hålla vikten även om man inte tänker så mycket på vad man äter mycket högre. Vilket är vad vi alla vill eller hur?

Hur hittar jag då en bra diet?

Jag skulle vända 180 på klacken om jag såg någon prata om råvaror som man absolut inte ska äta, eller om råvaror som garanterat gör att man lägger på sig fett. Så funkar det bara inte…

Det går att dieta på bacon och Ben & Jerrys om man så vill göra det.

Jag skulle leta reda på någon som har en flexibel syn på kost, prata med personen för att se om det verkar som denne har en god förståelse kring vem du är och vad du vill, och sen se om det går att lösa en kostplan.

Om du känner att pengarna inte finns för att jobba personligt med en coach så finns det massor av böcker (bra som dåliga…) som förklarar vad du bör tänka på när du sätter upp en diet. *Update 2016-01-10; Jag har sen denna artikel skrivit en egen bok som förklarar hur du skapar en egen diet som tar dig mot dina mål.. “Jonathans Evidens Baserade Guide Till Kosthållning“.

Men att ha en coach du kan prata med och diskutera olika hinder, motgångar och frågor med kan verkligen vara guld värt vid en sådan resa.

Se också till att dieten då får av denna coach är något som du känner att du kan följa. Om du ser den och tänker såhär ”åh fy fan, det här blir tufft”. Så skulle jag säga det direkt för att se om det går att se över det.

Har du en diet som är anpassad efter dig, som du känner att du kan följa, och den med tiden visar sig ta dig närmare dina mål.. Då har du världens bästa diet.

 

Har du några frågor kring artikeln eller om du vill jobba med mig som kost-coach så kan du antingen skriva i kommentarsfältet eller höra av dig till mig  privat.

Lycka till,

Jonathan Eriksson

Share this Post