5 nyttiga råvaror som sätter stopp för din viktminskning

5 Nyttiga råvaror som sätter stopp för din viktminskning

 

Det är lätt att tro att bara för att något är sett som nyttigt, så betyder det att mer är bättre. Inom kost och fitness finns det mycket dogma kring vad som är typiskt nyttigt och onyttigt, men många nyttiga råvaror kan också bidra till ökad viktuppgång. Här är en lista på fem råvaror du bör äta sparsamt om ditt mål är viktnedgång.

1.  Avokado

De flesta vet att avokado innehåller massor av nyttigt fett. Men även nyttigt fett innehåller 9kcal per gram, och en hel avokado innehåller ca 350kcal med 31g fett! Det är mer kalorier än en vanlig snickers bar…


2. Nötter

De flesta nötter är VÄLDIGT kalorie rikt, de flesta mellan 550-650kcal per 100g, medans Macadamia nötter toppar på 710kcal per 100g! Bara två portioner av 10-14 nötter innehåller ungefär lika mycket kalorier som en typisk viktminsknings måltid, men de lämnar dig inte alls lika mätt och belåten.


3 & 4.  Oliv Olja & Kokosnöt Olja/Fett

Båda innehåller väldigt nyttiga fetter, men de är också 100% fett. Bara en matsked innehåller 100kcal! Så var varsam när du använder det i sallader och matlagning. Och snälla… Häll inte kokosnöt olja/fett i ditt kaffe om du inte försöker gå upp i vikt.


5. Lax

Lax är en riktigt bra källa för omega-3 fetter. En halv file lax innehåller strax under 400kcal, eftersom lax innehåller ca 200kcal per 100g. De flesta lax recept kommer även med sås, vilket skjuter upp kalorie mängden yttligare. *Ps, frysta lax-filéer väger bara ca 125 gram, och innehåller därmed ca 287kcal*


Bonus. Smör!

Vissa LCHF gurus har börjat sprida någon ide om att smör är nya mirakel födan som löser alla problem med viktminskning… Det är bara galenskap, så dra ner på det om du inte har planerat för att äta rikligt av det.




Men…

Detta innebär absolut inte att du aldrig kan äta dessa råvaror om ditt mål är viktminskning. Det innebär dock att du bör vara varsam med hur mycket av dessa du äter. En lax & avokado sallad med lite vinägrett & cashewnötter är inte en hälsomåltid, det är en kaloribomb som lätt kan närma sig 1000kcal per portion. Det må se fräscht ut, och alla fettkällor innehåller bra fetter, men det blir fortfarande för mycket kalorier i en sittning för att det ska vara hållbart i längden. Men om du planerat din diet för att kunna innehålla en sån portion, så behöver inte heller det vara ett problem, men väldigt få planerar på den nivån.

Till sist, fett är inte dåligt, eller farligt för dig. Minst 20-30% av din kost borde bestå av fett, men när målet är viktminskning och man vill dra ner på mängden kalorier per dag så är det väldigt lätt att överskrida rätt mängd kalorier om man inte är varsam med sina fettkällor.

Om du har några åsikter eller frågor om artikeln så får du gärna kommentera nedan!

PS. Om du som LCHF entusiast känner att denna artikel inte tar hänsyn till din tro så har jag skrivit en artikel som förklarar mer kring hur saker funkar på LCHFAllt du behöver veta om LCHF

*Eftersom jag fått många frågor om vad jag egentligen anser är “bra” mat efter att ha släppt den här artikeln så har jag nu skrivit ihop en artikel som pratar med om vad som egentligen gör mat nyttig.

Läs artikeln härVad som är nyttigt är inte självklart