5 saker du kan göra för att maximera tiden med din PT

De flesta som börjar träna med en personlig tränare är måna om att få ut så mycket av sina timmar med PT:n som möjligt. Här är en kort lista på saker som du kan göra för att verkligen maximera er tid tillsammans.

1. Första gången ni träffas, ha en tydlig målbild förberedd.

För att din PT ska kunna hjälpa dig så gott som möjligt så är det viktigt att hen vet precis vad du vill uppnå.

Ett exempel kan vara; “Jag vill bli starkare”.

Det är rätt vagt, och kan betyda olika saker för många. Jag har hört vissa säga att de vill bli starkare för att de blir andfådda när de går upp för trappor, och andra som vill öka sin bänkpress med 30kg. Där vore det helt enkelt bättra att säga precis när och hur du vill vara starkare.

Ett annat exempel; “Jag vill tighta till kroppen”.

Även detta är något jag ofta får höra, men som också kan betyda olika saker för många. Enklast är oftast att försöka förklara varför du vill tighta till kroppen. Är det för att komma i ett par gamla jeans? Vill du få fram ett rakbladsvasst sexpack? Här är det inte heller helt fel att ha exempel, det kanske finns någon kändis som inspirerat dig eller dylikt.

 

2. Fråga om det finns något du kan göra utanför gymmet.

Beroende på vad dina mål & förutsättningar är så finns det säkert saker du kan göra hemma för att påskynda dina resultat, kanske är det stretching, promenader/konditionsträning eller pre/rehab träning.

 

3. Fråga om PT:n föredrar att du kommer och värmer upp innan er bokade tid.

Detta bidrar ofta med att ni kan jobba på viktigare/svårare saker tillsammans istället för att värma upp.

 

4. Om du är osäker på något, fråga direkt.

Det är alltid bättre att du frågar om saker och ting än att du går runt lite små förvirrad i dagar eller veckor. Time is of the essence!

 

5. Har du problem med motivationen eller med att hålla kosten, säg till!

Ibland har man svackor, det är inget konstigt. Men genom att prata med din tränare så kan ni förhoppningsvis på bukt på svackorna innan de är till någon skada.

Sådär, jag hoppas att dessa knep gör att du får ut mer av din tid med din tränare, och kanske även ser lite bättre resultat. Om du kan komma på något annat tips som andra kan dra nytta av, dela gärna med dig av det i kommentarsfältet nedanför.