10 punkter för ett starkare immunförsvar

Ingen har tid för att vara förkyld.

Men att veta vad som förbättrar immunförsvaret och inte är inte alltid lätt. Så i denna  korta artikel delar jag med mig av totalt 10 saker du bör ha i åtanke när du vill boosta ditt immunförsvar till max!

Sex saker du bör göra:

1. Ta Echinacea.

Är det kosttillskott som visat sig vara effektivast för att korta ner en förkylning. Kan tas i doser upp emot 500mg tre gånger dagligen.

2. Ät vitlök.

Två studier har visat att folk som dagligen konsumerar vitlöks extrakt har en 60-70% reducering i hur frekvent de är förkylda. Vitlök kan också leda till en aningen snabbare återhämtning från en pågående förkylning.

3. Ta E-vitamin.

Även E-vitamin är framförallt effektivt för äldre (och funkar inte alls för ungdomar) när det kommer till immunförsvar. När vi blir äldre så sänks vårt immunförsvar, E-vitamin motverkar denna sänkning genom att öka antalet T-Celler. T-Celler i sin ordning kan du se på som små soldater som dödar inkräktare i kroppen, så de vill vi gärna ha så många som möjligt av.

4. Sov

Att sova är bland det viktigaste du kan göra för att hålla kroppen stark mot infektioner. Sömnbrist är länkat till ett minskat antal T-Celler. Under sömnen kan kroppen även effektivare öka feber när man väl är förkyld, vilket är en viktig del av vårt försvar emot infektioner.

5. Använd handsprit.

Genom att använda handsprit så minskar du risken för att överföra bakterier från händerna till mun, näsa & ögon. Att desinfektera händerna minskar risken avsevärt att du ska bli smittad av någonting.

6. Ha sex

Gång på gång länkat till ett förbättrat immunförsvar. Känns inte som jag behöver skriva en längre motivering här.

Fyra saker du bör undvika:

1. Alkohol

Många förknippar ofta alkohol med någon som håller dem friska. Hur många gånger har vi inte hört att någon ”dödar bakterierna med en shot”? Och kortsiktigt sätt så kan det stämma, då man ca 20min efter alkoholförtäring kan ha ett ökat antal försvars celler i blodomloppet. Efter 4-5h så sänks immunförsvaret precis som de flesta människor efter en hård utekväll. En hård utekväll kan även leda till att immunförsvaret är sänkt i flera dagar.

2. Överdosera inte mediciner/kosttillskott. 

Vissa har en tendens att ta ifrån tårna när de blir förkylda, och ska bomba ut förkylningen med allt de kommer över. Detta är inte alltid heller en bra plan, då maximalt & optimalt sällan är samma sak. Tar du olika läkemedel eller kosttillskott för att bekämpa en infektion så läs iaf på förpackningen och följ de råden.

3. Diet/svält.

Att försöka hålla en diet som består av väldigt lite kalorier kan ta hårt på kroppen. Immunförsvarets främsta energikälla är glukos, dvs socker. Får immunförsvaret ingen energi att jobba med så kommer det också göra ett dåligt jobb med att försvara dig.

4. Pressa inte ut hosta.

Har du rethosta så är det viktigaste för att bli av med den att inte hosta. I och med att hostan uppstår pga en irritation på stämbanden så ökar även hostan irritationen. Bästa är att försöka hindra varje hostning. Att vara tyst och undvika att prata är också ett vist val för att låta stämbanden vila så mycket som möjligt.

Träning

Immunförsvar och träning är lite av ett dubbeleggat svärd. Träning är ett av de mest effektiva verktygen för att förbättra immunförsvaret, men extremt hård träning kan också sänka det. De flesta i ett vanligt gym kommer dock aldrig utföra extremt hård träning, så för de flesta är det lugnt.

Träning efter förkylning ska påbörjas lätt och försiktigt. Jag hör och läser om alldeles för många som varit sjuka och vill “jobba ikapp” eller ställer frågor som “jag hostar en del och det rinner snor som ur en kran, kan jag träna ändå?”. Svaret till den frågan kommer alltid vara NEJ!, det enda det gör är att man går in i träningen förtidigt och blir sjuk igen. Låt kroppen verkligen arbeta ut infektionen först innan du börjar ta i. Är det verkligen värt risken för en hjärtmuskelinflammation bara för att man inte orkar vänta 3-7 dagar extra? Under en lättare förkylning kan man hålla uppe lättare promenader, men konditionsträning och styrka går bort direkt.